Auto ulkomailta – Ei helppoa saati halpaa

”Piikkimattoa rajalle!” Lue juttu Suomessa harjoitetusta autorasismista.

Suomessa toimii autojen maahantuontiin keskittynyt yhdistys, tähän organisaatioon kuuluu isot merkkimaahantuojat. Niillä on vahva lobbaus ja monopoli suomalaiseen autoalan lainsäädäntöön ja sitä kautta rekisteröintikatsastuksiin. Tämä kirpaisee ulkomailta tuotujen autojen rekisteröinteihin – olivat ne sitten uusia tai käytettyjä, jos ne eivät ole näitä valtamerkkejä. Mielestäni Suomessa on otettu käyttöön käytäntöjä ja ohjeistuksia, jotka ovat EU:n lainsäädännön ja hengen vastaisia.

EU:n virallinen kanta on, että jos auto on ollut laillisesti kilvissä toisessa maassa (kuten Saksa, Hollanti, Ruotsi jne.) ja se tuodaan Suomeen, pitäisi kaiken olla ok myös täällä. Auton valmistusmaalla tai aikaisemmalla “kotiseudulla” ei saisi olla merkitystä sitä Suomeen tuotaessa, kunhan ne on katsastettu siellä lähtömaassa. Auto kuin auto pitäisi olla rekisteröitävissä Suomeen ilman sen suurempia ongelmia, kunhan se ei vakavasti uhkaa kansanterveyttä.

Näin ei kuitenkaan käytännössä ole.

TRAFI vastaa tähän, että EU-komission tulkinnanvaraista tiedonantoa ei tarvitse noudattaa, koska se ei ole laki tai asetus. EU:ssa siis ajatellaan, ettei vakavaa uhkaa tai riskiä kansakunnalle muodostu pelkästään auton kotimaan perusteella, pienistä teknisistä eroavaisuuksista huolimatta. Suomessa TRAFI kuitenkin “suojelee” kansalaisiaan ja näkee pienet eroavaisuudet ylitsepääsemättöminä esteinä, tällaista autojen ilmaista maahantuontia ei siksi voida hyväksyä.

Jos siis haluat ulkomailta edullisemman, tai vaikkapa hieman harvinaisemman menopelin, joudut hankkimaan kaikki todistukset. Tämän lisäksi autoihin vaaditaan muutoksia, mittailuja ynnä muuta mikä näkyy suoraan kuluttajan lompakossa. Vaikka kaikki vaadittavat asiat olisi jo näytetty toteen toisessa EU maassa, Suomessa samat asiat pitää siis todeta uudestaan, ja kaikki maksaa. Olemassa olevat dokumentit eivät kelpaa, mutta niiden kopiot toimitettuna ulkomailta taas kelpaavat.

Vuositasolla puhumme siis tuhansista autoista, joista joudutaan maksamaan satoja, ellei jopa tuhansia euroja vedoten näihin muotoseikkoihin. “Maassa maan tavalla, tai maasta ulos” saa siis aivan uuden merkityksen. Se on nähdäkseni miljoonabisnestä.

EU:n yhtenä tavoitteena ja tarkoituksenahan on vapauttaa maiden välistä liikkuvuutta myös tuotteiden osalta. Kuitenkin muun muassa tästä auton rekisteröintiprosessista on tehty todella hankalaa ja kallista vain sillä verukkeella, ettei EU:n suosituksia tarvitse noudattaa.

Helposta ja mahdollisesta tehdään siis tarkoituksella vaikeaa, koska siihen ei ole erikseen lakia.

Tässä tilanteessa moni kuluttaja nostaa kädet ilmaan, ja jatkaa matkaansa massamenopelillään. Ja tämäkös isoja autojen maahantuojia miellyttää, en usko että tämä on täyttä sattumaa.

 

– Aktiivinen autoilija